شلیل

 

شلیل : طبیعت سر د و تر دارد

 

 

 

 

 

 

اعتقاد بر این است که شلیل یکی از قدیمی ترین میوه ها بوده و ظاهراً 2000 سال قبل در چین رشد می کرده است. تا اواخر دهه 40 شلیلها سبز کم رنگ ، دارای اندازه ای کوچک و گوشتی سفید داشته اند. گوشت آن آبدار بود اما میوه ای بسیار ترد با هسته ای کم عمر محسوب می شد. شلیل امروزه با کمک پرورش دهندگان و مدارس کشاورزی از اجدادشان فاصله بسیار زیادی گرفته اند. اکنون شلیها بسیار تطبیق پذیرند و در آشپزی کاربرد زیادی دارند.آنها چه بصورت پخته و چه خام جایگزین خوبی برایهلو هستند چون قبل از آماده سازی نیازی به کندن پوست آنها نمی باشد.

 

 

 در حال حاضر بیش از 150 گونه شلیل وجود دارد که فقط از نظراندازه ، شکل ، طعم ، بافت و رنگ متفاوت هستند. انتظار می رود با معرفی دو یا گونه جدید شلیل در هر سال محبوبیت این میوه مداوم باشد.گونه های موجود شلیل پیوسته از نظر طعم بهتر و ظاهری زیبا تر و عمر طولانی تر هسته در حال ارتقا می باشند.بسیاری از گونه های جدید که شما امروزه از آنها لذت می برید شاید در 5 یا 10 سال آینده دیده نشوند.

 

 

 شلیل سرشار از ویتامین های C و A و بهترین میوه برای افراد گرمازده است.

 

بیش از 150 گونه شلیل در دنیا وجود دارد. شلیل میوه بومی آسیاست. این میوه كه هلوی بدون كرك نامیده می شود، از خانواده هلو است و طعمی شیرین تر از هلو دارد.

 

شلیل در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی كه از مهمترین علل مرگ و میر هستند موٌثر است.

 

ویتامین C موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد. این میوه منبع بسیار غنی ای از بتاكاروتن است. بتاكاروتن با خاصیت آنتی اكسیدانی بسیار نیرومندی كه دارد و با ارتقای سطح ایمنی بدن از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می كند.

 

یكی دیگر از خواص بتاكاروتن، جلوگیری از بروز بیماری های قلبی ـ عروقی است.

 

فیبر دیگر تركیب قابل توجه در این میوه است كه سبب كاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی بویژه قندها می شود و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می دهد. مصرف شلیل می تواند در كنترل قندخون موٌثر باشد.


موضوعات مرتبط: فوایدخوراکی ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 11 مهر 1394برچسب:, | 10:52 | نویسنده : محمدطاهافرهودی |

  


 

چند وقت پیش یکی از دوستان از من خواست یک ماده غذایی که استرس را کاهش دهد و از طرفی در دسترس ترین ماده غذایی هم باشد، به او معرفی کنم. از صحبت های او متوجه شدم که خود را برای مصاحبه کاری آماده می کند. قطعاً در طول زندگی همه ما شرایطی پیش می آید که باعث تغییر خلق و خو وافزایش استرس ما می شود.در این زمینه می توان از مواد غذایی استفاده کرد که روی خلق و خوی ما تاثیر مثبت می گذارد.در سایت «Preven tion» به چند موقعیت و ماده غذایی مفید در آن شرایط اشاره شده است.


 
جلسه خواستگاری / چای بابونه
طبیعی است که در اولین روز خواستگاری احساس اضطراب می کنید. ممکن است این اضطراب به این دلیل باشد که نمی دانید طرف مقابل چه برداشتی از شما در اولین جلسه خواستگاری خواهد داشت. خوب است برای آرام کردن خود یک فنجان چای بابونه بنوشید. اثر آرامبخشی این چای به قدری زیاد است که علایم اختلال اضطراب را به خوبی کاهش می دهد.


 
مصاحبه کاری / دانه سویا
زمانی که مصاحبه کاری مهمی در پیش دارید، ممکن است دچار مشکل عصبی شوید. محققان کانادایی دریافته اند مواد غذایی حاوی تریپتوفان ( نوعی اسید آمینه لازم ) به تقویت اعتماد به نفس کمک می کند.
این اسید آمینه از منابع خوب و متعدد دیگری مانند گوشت طیور و ماهی سالمون نیز تامین می شود. خوردن دانه سویا تفت داده شده قبل از مصاحبه کاری بسیار مفید است.


 
ایام امتحان / غلات
برای تقویت مغز، سعی کنید قبل از امتحان یک صبحانه سالم سرشار از غلات سبوس دار مانند جوی دو سر بخورید تا مغز تقویت شود. این غله نه تنها منبع عالی انرژی است بلکه منبع غنی فولات نیز است که در پردازش سریع اطلاعات و به یاد آوردن مطالب موثر است.


 
باردار شدن / غذاهای دریایی
یکی از مهم ترین رویدادهای زندگی یک زن بارداری است.
مصرف غذاهای دریایی به علت بالا بودن میزان روی آن در باروری افراد موثر است.این مواد غذایی برای باروری هر دو جنس لازم است. در زنان برای تخمک گذاری و تولید منظم تخمک و در مردان روی میزان تستسترون تاثیر می گذارد.


 
استرس شدید / گردو
نتایج بررسی ها نشان می دهد کمبود امگا ۳ استرس و رفتارهای تهاجمی در فرد ایجاد می کند.گردو غنی از این ماده خوراکی است.


 
جدایی، طلاق / ماهی چرب
جدایی یا طلاق به طور طبیعی به افسردگی و احساس منفی منجر می شود و به سختی می توان از آن رهایی پیدا کرد. اگرچه این احساسات اجتناب ناپذیر است اما می توان با مصرف بعضی از مواد غذایی این احساس را کاهش داد.مصرف ماهی چرب مانند سالمون و تن را که غنی از اسید چرب امگا ۳ و ویتامین B12 است، افزایش دهید.این مواد در تنظیم کردن خلق و خو و کاهش افسردگی مفید است.


 
زمان تصمیم گیری های مهم / ماست
اگر باید تصمیم مهمی بگیرید چه در حوزه شغلی چه خانوادگی و چه مالی نیاز به تمرکز دارید برای انجام دادن این کار، ماست که غنی از ید و روی است، باعث عملکرد بهتر مغز می شود.محققان دریافتند، باکتری مفید موجود در بعضی ماست ها، اضطراب را کاهش می دهد.

 


موضوعات مرتبط: فوایدخوراکی ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 6 مهر 1394برچسب:, | 10:16 | نویسنده : محمدطاهافرهودی |

 خواص باورنکردنی سیرابی

 

 

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه خوردن سیرابی به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند،‌ گفت: مصرف سیرابی جهت جلوگیری از ریزش مو و ابتلا به سرطان موثر است.

 

مرتضی صفوی با اشاره به اینکه سیرابی یکی از قسمت‌های معده نشخوارکنندگان است، گفت:‌ معده این جانوران شامل 4 قسمت سیرابی،‌شیردان، هزارلا و نگاری بوده که خوردن سیرابی برای سلامتی بدن توصیه می‌شود.
 
 
وی افزود: مصرف غذایی سیرابی در هند و پاکستان همچون ایران متداول بوده و در مقایسه با گوشت، پروتئین آن بیشتر است همچنین آمینواسیدهای ضروری بدن با خوردن سیرابی تأمین می‌شود.
 
 
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف 100 گرم سیرابی 8 درصد نیاز بدن به کلسیم را رفع می‌کند، گفت: همچنین مصرف این میزان سیرابی حاوی 7 گرم پروتئین و 4 گرم چربی است.
 
 
صفوی ادامه داد: آهن سیرابی همچون گوشت قرمز برای رفع کم‌خونی مناسب است و هر 100 گرم سیرابی 5 میلی‌گرم آهن دارد همچنین سلنیوم موجود در سیرابی آنتی‌اکسیدان مناسبی برای بدن دارد که سبب جلوگیری از ابتلاء به سرطان می‌شود.
 
 
وی با تأکید بر اینکه در صورت افزایش کلسترول در بدن گرفتگی عروق ایجاد می‌شود، گفت: کلسترول موجود در سیرابی به دلیل اینکه چربی پایینی دارد مثل گوشت قرمز خطر‌آفرین نیست و می‌توان گفت کلسترول سیرابی از گوشت گاو و گوسفند و مرغ کمتر است.
 
 
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه دو سوم کلسترول خون را بدن می‌سازد و یک سوم از غذا حاصل می‌شود، گفت: اگر کلسترول دریافتی زیاد باشد این تنظیم خودکار در بدن وجود دارد که خود بدن کمتر این کلسترول را بسازد ولی زمانی که افراد کلسترول خیلی بالا از طریق مصرف بعضی از غذا همچون مایونز و انواع سس چرب داشته باشند دیگر بدن قادر به این تنظیم نیست.
 
 
وی به عنصر روی موجود در سیرابی اشاره کرد و گفت: این مسئله نیز سبب بلندی قد، پرپشتی مو شده و مانع ریزش موی سر می‌شود و در واقع 100 گرم سیرابی 11 درصد نیاز روزانه بدن را به روی تأمین می‌کند. این مسئله برای تولید اسپرم، افزایش حس چشایی، بویایی و تقویت سیستم ایمنی بدن حائز اهمیت است.
 
 
صفوی گفت: سیرابی همچنین حاوی انواع ویتامین‌ها شامل ویتامین B1، B2، B6،B12 بوده و ویتامین A آن نیز زیاد است. بنابر این خوردن آن برای افراد و حفظ سلامتی حائز اهمیت است البته باید توجه کرد که سیرابی را باید قبل از پخت به خوبی بشوییم و از نظر بهداشتی نسبت به تمیزی آن مطمئن شویم.
 
 
این متخصص تغذیه بیان داشت:‌ 100 گرم سیرابی 130 کالری دارد و نسبت به آجیل و قند کالری آن کمتر بوده بنابر این مصرف آن مناسب است.
 
 
وی در پایان در رابطه با پرزهای سیرابی گفت: خوردن این پرزها در صورتی که به خوبی شسته شده باشند، مشکلی ندارد فقط افراد باید توجه داشته باشند که برای مصرف سیرابی بهتر است آن را با آب لیمو سرو کنند تا جذب آهن آن افزایش یابد.

موضوعات مرتبط: فوایدخوراکی ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 3 مهر 1394برچسب:, | 11:46 | نویسنده : محمدطاهافرهودی |

 خیلی از ما زمانی که می‌خواهیم از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنیم، از روی ناآگاهی یا طبق عادت پوست یا برگ آنها را جزو ضایعات حساب کرده و دور می‌ریزیم. بی‌خبر از این‌که نمی‌دانیم همین پوست و برگ می‌تواند مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی داشته باشد که در بعضی موارد این میزان حتی بیشتر از مقداری است که در بخش‌های مورد استفاده وجود دارد. 
 
با استفاده از این قسمت‌ها نه‌تنها می‌توانیم مواد مفید بیشتری به بدنمان برسانیم، بلکه در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی خواهیم کرد. 
 
برگ بروکلی 

 
یکی از قسمت‌هایی که تقریبا همیشه از دستش می‌دهیم برگ بروکلی است. همه می‌دانیم که گل بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های C، A، E، کلسیم و منیزیم است، اما قسمتی که مدنظر ماست، برگ‌های این گیاه بوده که در هر 30 گرمش 90 درصد دوز روزانه مورد نیاز ویتامین A قرار دارد. 
 
از نظر ویتامین C هم هر 30 گرم بروکلی 43 درصد از دوز روزانه مورد نیاز این ویتامین را شامل می‌شود. 
 
برگ‌ها و پوست هویج 

 
همه ما عادت کرده‌ایم پوست هویج را هنگام استفاده بتراشیم، اما اگر بدانید که همین قسمت بیرونی چقدر خواص دارد دیگر تنها به شستن آن بسنده می‌کنید. در رابطه با برگ‌های هویج هم باید گفت که این قسمت سرشار از کلروفیل است. کلروفیل منبعی غنی از منیزیم است و فشار خون را تنظیم می‌کند و به قوی شدن استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند. 
 
خواص برگ‌های هویج به همین جا ختم نمی‌شود، این قسمت سرشار از پتاسیم و ویتامین K هم است. 
 
برگ چغندر 

 
دفعه بعد که چغندر می‌خرید برگ‌های آن را بیرون نریزید. بشورید و در انواع سالاد و سوپ استفاده کنید. 
 
هم طعم شیرین و خوبی به خوراک می‌دهد و هم سرشار از فولات، بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن روی پوست، مجاری ادراری و کیسه صفرا تاثیرات مثبت دارد. 
 
پوست کیوی 

 
پوست زبر و خشن کیوی سرشار از فیبر است. حتی اگر خوردن و جویدن آن برایتان مشکل است، به فکر سلامتی‌‌تان باشید و تلاش کنید کیوی را با پوست بخورید. کیوی سرشار از ویتامین E و C است، اما جالب است بدانید بخش عمده ویتامین E موجود در این میوه در پوستش ذخیره شده است. 
 
کیوی را خوب بشویید و سپس با پوست بخورید. 
 
پوست هندوانه 

 
پوست هندوانه، همانی که نه مزه‌ای دارد و نه بوی خاصی، اما سرشار از منیزیم و سیترولین است. 
 
سیترولین در بدن به آرجینین تبدیل می‌شود و آرجینین هم برای دستگاه گردش خون و دستگاه ایمنی بسیار مفید است. 
 
دانه‌های کدو تنبل 

 
دانه‌های کدو یا همان تخم کدو را که همه می‌شناسیم، اما شاید از خواص جالب و مفیدش چیزی ندانید. 
 
این تخمه جادویی سرشار از منیزیم بوده و برای پوکی استخوان، پروستات، انگل‌زدایی، کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان مفید است. 
 
هسته آناناس 

 
هسته آناناس قسمت وسط و سفت میوه است که بیرون می‌اندازیم، اما باید بدانید که این هسته سرشار از بروملین بوده و خاصیت ضد التهابی دارد. 
 
پوست مرکبات 

 
پوست تلخ مرکبات منبع غنی از انواع ویتامین‌هاست. خوردن پوست مرکبات برای همه ممکن نیست، پس بهتر است برای ترشی یا مربا کردن از آنها استفاده کنید. 
 
در ضمن می‌توانید از این پوست‌ها درون غذا و سوپ هم استفاده کنید.


موضوعات مرتبط: فوایدخوراکی ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 3 مهر 1394برچسب:, | 11:41 | نویسنده : محمدطاهافرهودی |

درخت هلو از زمان های قدیم در چین وجود داشته و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است . در قرون وسطی از آن بصورت یك داروی گیاهی استفاده می کردند. درخت هلو درختی است زیبا به بلندی تقریبا 5 متر كه دارای شاخه های زیادی می باشد

برگ های آن بیضی شكل ، دراز ودارای كناره های اره ای است . گل های هلو زودرس هستند و قبل از باز شدن برگ ها ظاهر شده و منظره زیبایی به درخت می دهد . گل های هلو به رنگ صورتی ، قرمز یا سفید می باشد . میوه هلو گرد و به رنگ طلایی و سرخ است كه روی آن را كرك های زیادی پوشانده است. هسته هلو بسیار سخت است و درون آن مغز هسته قرار درد كه تلخ است .

 

هلو منبع غنی ویتامین های A و C و نیزمنبع خوبی از پتاسیم است. به آسانی هضم می شود و تقویت کننده بدن است.

هلو از نظر طب قدیم ایران سرد است و

دارای خواص زیر می باشد :

- به دلیل داشتن آب فراوان، برای رفع 

تشنگی و کم آبی بدن می توان از آن استفاده کرد.

- هلو و برگه خیس شده آن ، اثر ملین بسیار خوبی برای رفع یبوست دارد.

- برای رفع 

بوی بد دهان هلو بخورید .

- هلو در افرادی كه گرم مزاج هستند باعث تقویت نیروی جنسی می شود .

- روغن مغز هسته هلو برای درد گوش و گرفتگی مجرای گوش مفید است .

- اگر روغن مغز هسته هلو را به محل درد بواسیر بمالید اثر خوبی دارد.

- بهتر است هلو را با پوست بخورید ، چون پوست آن دارای 

ویتامین A است.

- جوشانده گل هلو کرم معده و کرم کدو را دفع می کند.

- هلو با هر معده ای سازگار است و نفخ ایجاد نمی کند.

- زود هضم است و به سرعت از معده و روده ها عبور می کند.

- هلوی خام 

اشتها آور است.

- هلو صفراآور است که برای این کار باید 185 گرم آب هلو را پس از صاف کردن با مقداری ترنجبین مخلوط کنید و بخورید.

- هلو با اینکه شیرین است ، برای افراد مبتلا به 

دیابت ضرری ندارد .

- ادرارآور و قلیایی کننده خون است، بنابراین برای افراد مبتلا به 

بیماری های کلیوی و روماتیسم مفید است.

 

- اگر خانم های باردار می خواهند بچه زیبایی داشته باشند ، هلو بخورند .

- دم كرده برگ یا گل هلو برای رفع سیاه سرفه استفاده می شود.

- هلو را له كنید و بصورت ضماد برای رفع دل پیچه بچه ها و دفع كرم روده روی شكم آنها قرار دهید .

- برگ هلو و جعفری را با روغن 

زیتون مخلوط كرده و روی سوختگی و محل ضرب دیدگی بگذارید .

- بهترین 

ماسك زیبایی را می توانید از هلو تهیه كنید . برای جوان كردن پوست خود ، هلو را پوست كنده و آن را له كنید و روی پوست قرار دهید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند . پس از آن صورتتان را با آب بشویید.

- جوشانده پوست درخت هلو اثر تب بر و ضد كرم دارد.

- خوردن هلو سموم را از بدن خارج می كند .

- هلو میوه خوبی برای 

اشخاص مسن است .

 

 

مضرات :

- هلو برای اشخاص سرد مزاج مضر است. به همین دلیل این افراد باید هلو را با 

عسل یا زنجبیل بخورند.

- هضم هلو برای بعضی از اشخاص دشوار است و نفخ ایجاد می كند . برای اینكه ایجاد نفخ نكند ، باید آن را حداقل نیم ساعت قبل از غذا خورد .

 
 

موضوعات مرتبط: فوایدخوراکی ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 11:39 | نویسنده : محمدطاهافرهودی |

 

خاکشیر با آب داغ و عسل: دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک لیوان آب­جوش و یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کرده و درب آن را بگذارید و بعد از ده دقیقه آن را بنوشید و مدتی به این کار مداومت کنید.

این کار ضمن رفع یبوست، باعث روشن شدن پوست چهره شما می­شود.



برگرفته شده از eghtesadmoghavematy.blog.ir


موضوعات مرتبط: فوایدخوراکی ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 12:21 | نویسنده : محمدطاهافرهودی |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ستاره مادرید